zaterdag 14 juli 2012

Tutorial Doosjeskaart

In 2011 was ik gastdesigner voor Mady by Maly. Ik heb toen een doosjeskaart gemaakt (naar aanleiding van een Engelstalige tutorial op YouTube en met maten in inches) en daar ook een Nederlandse tutorial bij geschreven, met maten in centimeters EN met de markeringspunten van de ScorPal, zodat je geen omrekentabel hoeft te gebruiken. Zie dit bericht op mijn blog of dit bericht op het blog van Made by Maly.

Nu heb ik de door mij geschreven tutorial herschreven en hem ook voorzien van foto's. Hierbij voor jullie dus nogmaals mijn tutorial, maar dan de herziene versie:

Het is niet moeilijk om te maken. Wel is het belangrijk dat je heel nauwkeurig werkt.
Deze doosjeskaart is te maken uit 1 vel dessinpapier van 30 x 30 cm.
Als je de band ook uit ditzelfde vel dessinpapier maakt, houd je nog een heel klein stukje restpapier over.

1. Snij uit een (dubbelzijdig) vel dessinpapier een strook van 28 bij 21,5 cm.



2. Leg het papier rechtop en maak zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant rillijnen op 5,3 cm. Gebruik je de ScorPal ril dan bij het • teken vanuit de linkerhoek.



3. Leg het papier nu liggend neer en ril aan beide kanten op 3,2 en op 8,5 cm. Of met de Scorpal: bij het • teken en het * teken vanuit de rechterhoek.


4. Nu ga je het doosje in elkaar vouwen (zie YouTube). Zorg ervoor dat het dessinpapier wat je aan de binnenkant wilt hebben op tafel ligt als je gaat vouwen. Het papier wat je aan de buitenkant wilt hebben wijst dus naar boven.





5. Gebruik eventueel nog een leuke borderpons om randjes aan de sluiting te ponsen.


6. De doosjeskaart is nu klaar. Je kunt er een kaart, foto, wens of iets anders in stoppen.




Om het helemaal af te werken, kun je er nog een band omheen maken. Dit gaat als volgt:


1. Snij een strook van 23,5 bij 3,0 cm.


2. Maak rillijnen op 5,7 en 16,8 cm. (Dit kun je alleen meten als je een liniaal in je ScorPal legt en het papier niet in een hoek schuift, zie foto).


3. Vouw de gerilde lijnen en zet de twee gevouwen zijden aan elkaar vast.


4. Stans met Nestabilities Classic Scalloped Circles Large en Standard Circles Large twee cirkels uit.

5. Bewerk de randjes eventueel nog met inkt en maak eventueel nog een stempelafdruk (met embossingpoeder) op de kleinste cirkel.

6. Bevestig de cirkel nu op de rand.

Let op: als je dessinpapier gebruikt hebt waar een bepaalde lijn in zit, probeer deze dan door te laten lopen.

In plaats van platte rondjes kun je het geheel natuurlijk ook iets ruimtelijker maken door bijvoorbeeld een roosje van een stuk roosjeskant op een cirkel te plakken. Of een bloemetje, of een hartje....etc.



Maak eventueel nog een leuke kaart voor in de doosjeskaart. Deze kaart mag de afmeting hebben van 10 bij 10 cm, dan past hij er zeker in!

Als je m.b.v. deze tutorial ook een doosjeskaart hebt gemaakt, laat dan ook een berichtje achter. Ik kom dan zeker even bij je kijken!


Wil je graag een PDF-bestand van deze tutorial ontvangen, neem dan contact met me op via jufmarlieke@live.nl of laat een reactie achter in het berichtenveld.

10 opmerkingen:

Mary zei

Wat fijn en lief dat je deze, erg duidelijke, tutorial met ons wilt delen!! Bedankt!?,
Fijne zondag, groetjes Mary

Cornelie zei

Wat een werk en wat een mooi resultaat! Bedankt!

KarinsArtScrap zei

dat heb je heel mooi gedaan marlieke, super tutorial alleen ik heb geen scorpal.
ik zal het zo een keer uit moeten proberen.

groetjes karin

Je@net zei

Lijkt me nog een heel werk, Marlieke, maar het resultaat mag er zijn. Erg mooi!
En bedankt voor je leuke reactie op mijn blog!

Marlieke zei

Het zijn vooral veel foto's over het in elkaar vouwen. Daardoor lijkt het veel werk en ingewikkeld maar in de praktijk valt het echt wel mee. :-)

Klaske zei

gaaf gedaan Marlieke! zal m binnenkort eens proberen...

Unknown zei

Heel mooi en heel duidelijk omschreven ook.
groetjes,Lean

Johanna zei

Mooi gemaakt en een duidelijke tutorial!
Groetjes, Johanna

Maia zei

Wat een fijne duidelijke tutorial Marlieke!
Volgens mij heb ik in mei zo'n kaart van Ira gekregen.
Ik vond het zo mooi hoe het open ging dat ik er een filmpje van gemaakt heb toen.
Dank voor de beschrijving, die ga ik zeker een keer proberen.
Fijne vakantie ook al werkt het weer niet mee.
Lieve groet Maia

Anoniem zei

Hi there it's me, I am also visiting this website on a regular basis, this web site is genuinely nice and the viewers are in fact sharing pleasant thoughts.

Also visit my web page ... computer games websites